PLA DOCENT

       PLA DOCENT
Objectius d’aprenentatge:
-      Objectiu general:
·         Conèixer i aprendre el grup dels animals vertebrats.
-      Objectius específics:
  • Conèixer les característiques pròpies dels animals vertebrats, tipus de cèl·lula, tipus de nutrició, estructura del cos.
  • Adquirir coneixement sobre les tres funcions vitals del animals vertebrats: nutrició relació i reproducció.
  • Aprendre la taxonomia que classifica els animals (espècies, família, gènere, ordre, classe , divisió i regne).
  • Adquirir coneixement sobre les diferents classes d’animals vertebrats ( peixos, amfibis, rèptils, aus, mamífers).
  • Integrar l’aprenentatge sobre la classificació segons el grup, l’alimentació (herbívor, carnívor, la reproducció, el desplaçament de les diferents classes d’animals,la respiració, l’ adaptació al medi.
  • Aprendre  curiositats de diferents animals ( dofins, ximpanzés, elefants, camaleó etc..).
  • Conscienciar-se  de la importància dels ecosistemes que constitueixen el nostre planeta.

Contingut

  •  Característiques comunes dels animals vertebrats.
  • Classificació i taxonomia dels animals vertebrats. 
  •  Els Peixos: característiques generals, classificació dels peixos.
  •   Rèptils: diferència amb els amfibis, característiques generals, classificació dels rèptils.
  •  Aus: característiques generals.
  •  Amfibis: característiques generals, classificació dels amfibis.
  • Mamífers: característiques generals, classificació dels mamífers
  •  Curiositats

Metodologia:
La modalitat d’aquesta activitat és semipresencial ja que es contemplen exercicis a l’aula, exercicis a casa i d’autoaprenentatge.
El paradigma que recolza aquesta activitat és el constructivisme o el paradigma crític ja que “es basa en la participació activa de l’estudiant en la resolució de problemes i el pensament crític respecte d’una activitat d’aprenentatge que considera rellevant i atractiva[...].  El professor és un facilitador que guia a l’estudiant, estimulant i provocant el pensament crític”
El recurs està pensat per ser utilitzat  com a reforç de l’explicació del professor/a a classe.
Per exemple, el blog permetrà als alumnes navegar per el contingut (marcat per el professor) lliurament, també es realitzaran varies activitats obertes grupals de construcció de contingut, sortides (museus, cinema, zoo), debats etc.
Els alumnes tindran la possibilitat d’ampliar els coneixements amb altres materials que els proposarà el professor i tindran la possibilitat d’aportar nous coneixements i/o recursos que coneguin o tinguin per casa. Per exemple si un alumne té una pel·lícula a casa de l’origen dels animals vertebrats podria compartir-la o proposar-la als companys.  
L’ús d’aquest blog pretèn que els estudiants puguin assolir prou maduresa i autonomia per a construir un treball d’un tema concret i ampli extraient la informació bàsica i necessària de múltiples fonts de contingut. També s’ha de tenir en compte que és el primer any que els alumnes estan a l’institut i possiblement no estiguin acostumats a treballar amb aquesta metodologia, per aquest motiu la professora sempre guiarà als seus estudiants.

Competències

·         Tractament de la informació i competència digital
§  Recerca, selecció, organització i interpretació de la informació a partir de fonts diverses,  especialment del suport digital
§  Capacitació per a distingir entre informacions rellevants i anecdòtiques i entre informacions objectives i subjectives i per tant, la intencionalitat dels missatges.
§  Contrastació de la informació a partir de fonts diverses i de la seva comparació per al desenvolupament del pensament crític.
·         Competència d’aprendre a aprendre. 
·         Comunicativa lingüística i audiovisual
§  Capacitació per a la construcció del discurs propi de cada àmbit científic a partir de les competències lingüístiques:  descriure, narrar, explicar, interpretar, justificar i argumentar.
§  Capacitació per a comunicar, oralment i per escrit, el propi pensament i coneixement.
§  Coneixement i ús adequat del vocabulari propi de cada ciència
·         Coneixement i interacció amb el món físic 
·         Competència d’autonomia i iniciativa personal

CRITERIS D’AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT
L’avaluació d’aquesta unitat didàctica serà formativa, aquest tipus d’avaluació consisteix a fer un seguiment del progrés de l’alumnat durant tot el procés de recerca i d’aprenentatge, avaluant aquest procés i donant pautes per tal de millorar-lo.

El pes en l’avaluació de les activitats és el següent:
-      Treball a l’aula: 40%
·         Debat presencial 10%
·         Exposició oral 10%
·         Actitud 20%
-      Entrega i compliment de les activitats: 80%
·         Debat virtual. 15%
·         Document amb les respostes a les preguntes del blog. 15%
·         Treball grupal sobre una de les 5 classes d’animals vertebrats. 20%
·         Glogster individual. 20%
·         Autoavaluació. 10%

Els criteris que es tindran en compte a l’hora de l’avaluació són:

·         Comprensió: les activitats han estat realitzades correctament, s'ha comprés el que demanaven.
·         Participació: participa en el blog. Ha fet com a mínim un comentari en cada entrada de la professora.
·         Resolució: ha resolt satisfactoriament les preguntes que planteja la professora.
·         Qualitat de la informació: identifica la informació rellevant, la informació està relacionada amb el tema principal a tractar.
·         Redacció: hi ha errors de gramàtica o ortografia?
·         Fonts d'informació: les fonts d'informació són correctes i fiables.
·         Ús d'internet: utilitza els enllaços proposats i navega amb facilitat per internet.
·         Expresió oral: utilitza oracions completes.
·         Vocabulari: utilitza el nou vocabulari apropiadament
·         Ús de recolzament: Utiltza un power point de recolzament a la seva exposició oral.
·         Duració: La duració de l'exposició és adequada.
·         Escolta: Escolta i comprén les altres exposicions orals.

  PROPOSTA DE TEMPORALITZACIÓ I FORMAT

Aquesta activitat comença el dijous 10 de gener de 2013 i acaba el 20 de Febrer amb una reflexió grupal i presencial sobre la mateixa.
En la taula següent trobareu la unitat didàctica desglossada en les diferents sessions formatives.
Sessió
Descripció
ubicació
Activitat
Material
1
La professora presenta el blog a l’aula
Aula d’informàtica
Els alumnes han de fer la seva primera entrada al blog.
Ordinadors
Banda ampla
Blog.
2
La professora explica les característiques comunes dels animals vertebrats.
Aula  1ESO
La professora fa preguntes obertes. Debat presencial sobre les característiques dels animals vertebrats.

Ordinador
Blog.
Projector.
3
La professora explica la classificació i taxonomia
Aula 1 ESO
La professora encarrega com a deures per a casa debatre les preguntes plantejades en la pàgina del blog.

Ordinador
Blog.
4, 5, 6,
Navegació lliure pel blog, amb suport de la professora.
Aula  informàtica
Els alumnes hauran de contestar a les preguntes que plantegen les pàgina del blog en un document, que haurà de penjar com a comentari en l’entrada corresponent.

Ordinador.
Blog
7
Formació de grups de quatre o cinc persones.
Presentació de l’activitat grupal.
Sorteig de la classe animal de cada grup
Aula 1ESO


Ordinador.
Projector.
Blog.
8,9,10.
Treball autònom dels grups de treball.
Aula informàtica
Cada grup s’especialitza en una de les 5 classes d’animals vertebrats i realitza un treball amb google drive i una presentació powerpoint que hauran d’exposar.

11
Presentacions a l’aula
Aula 1ESO
Cada grup fa la seva exposició i la resta de company els avaluen.
La professora demana com a deures individuals la realització del gloogster que hauran de penjar com un comentari a l’entrada corresponent i un escrit d’autoavaluació del procés.
Ordinador
Projector

No hay comentarios:

Publicar un comentario